Regina Silveira, A szent paradoxona, 1994
Installáció, talapzat, fafigura, öntapadós vinilkivágás, árnykép, kb. 13×4 m, összmérete változtatható.
A m?vész és a MAC/USP Collection Museum of Contemporary Art/University of São Paulo tulajdonában, installáció a Guggenheim Museumban, New York, 2001.
Irányítja, rabul ejti, elcsábítja és félrevezeti a néz? tekintetét: anamorfózis, peep-show, kaleidoszkóp, perspektíva-színház, laterna magica. A kortárs m?vészek közül sokan dolgoznak ma azon apparátusok, optikai szerkezetek képeivel, melyekre általában mint a jelen médiumainak - film, televízió, digitális eszközök - el?zményeire tekintünk. A m?vészek gyakran integrálják a történeti médiumokat m?veikbe, együtt használva a videóval, digitális kamerával vagy kompjúterrel. Érdekl?désüket mindamellett nem valami nosztalgikus sóvárgás vezérli, hanem a mai képdömping céljára való rákérdezés, látásmódunk jelen állapotának vizsgálata és a képalkotás folyamatának vizualizációja.
A Pillanatgépek / Blickmaschinen cím? kiállítás mintegy 35 kortárs m?vész - az 1950-es évekt?l kezd?d?en készített - alkotásai segítségével tárja föl és mutatja be ezt a témát, köztük olyan alkotók, mint Dennis Adams, Olafur Eliasson, Hans-Peter Feldmann, Douglas Gordon, Rodney Graham, William Kentridge, Mischa Kuball, Pipilotti Rist, Thomas Ruff, Robert Smithson, Kara Walker, vagy a magyarok közül Csörg? Attila, Erdély Miklós, Maurer Dóra, Szegedy-Maszák Zoltán. M?veik együtt jelennek majd meg a filmkészít? Werner Nekes nevezetes médiatörténeti gy?jteményének mintegy 200 kiválasztott tételével.
E párhuzam révén a kiállítás kivételes nézetben láttatja a technikai képtermelés eredetét, s azt is, hogyan fonódik egymásba fikció és valóság, látvány és illúzió. A Nekes Gy?jtemény kultúrtörténeti relikviái segítségével a képkészítés történeti fejl?dése a vonatkozó technikai lehet?ségek összefüggéséiben mutatkozik meg. A tárgyakat a kiállítás tematikus felépítéséhez kapcsolódó média-archeológiai állomásokként csoportosítva mutatjuk be, részben vitrinekben, részben a közönség számára elérhet?, használható, kipróbálható módon.
Mintegy kontrasztként, a kortárs m?vek azon sajátos állapotok és jellegzetességek vizualizációi, melyek meghatározzák a m?vészi képalkotást s a képekre történ? rákérdezést. Régmúlt elgondolások és masinériák újraformálása többet jelent ezek puszta felelevenítésénél: a meglep? hatások, a kísérleti szemlélet a fejl?dés és megújulás lehet?ségét tartalmazza. Összevetve a különböz? eszközök és technikai eljárások révén készített képeket az emberi szem képfeldolgozó kapacitásával lehet?vé válik annak vizsgálata is, hogyan látunk valójában: vizuális (felfogó, befogadó) és kognitív (alkotó, megismer?) módon.
A vándorkiállítás els? állomása Németországban, a siegeni kortárs m?vészeti múzeumban látható (Museum für Gegenwartskunst Siegen) 2008. november 23. és 2009. május 10. között. A budapesti kiállítást követ?en az anyag Spanyolországban, a sevillai Centro Andaluz de Arte Contémporaneo-ban kerül bemutatásra.
A projekt kísér? rendezvényeiként számos speciális, kapcsolódó eseményre kerül sor mindegyik helyszínen, így el?adások, konferenciák, filmvetítések, tárlatvezetések, korcsoportos foglalkozások, workshopok és egyéb bemutatók színesítik a programot.